About my blog

FOCUS Centre on Educational Expertise at TU Delft opens a Teacher Lounge to share, inspire and exchange news on teaching trends, methodologies, best practices and, and ........

SURF Onderwijsdagen 2012 – De opbrengst

De highlights van dag 1: de keynote van Anka Mulder (gezien de twitter-reacties #owd12 was ik niet de enige) en UnCollege van Dale Stevens als alternatief voor een formele opleiding. Zie www.deonderwijsdagen.nl voor meer daarover.Verder heb ik een bruikbare cursus gezien met de lange naam: ‘De effectiviteit van het leren tussen de face-to-face momenten verhogen’, oftewel blended learning. Karel Roos van het ICLON (Universiteit Leiden) geeft deze cursus in 2x 2 uur met enthousiaste docenten als gevolg. Karel en ik waren het eens dat er eigenlijk nog een check nodig is of de gekozen oplossingen goed passen bij leerdoelen en toetsing van het vak. Mijn oplossing zou zijn om een opdracht toe te voegen en de Constructive Allignment (want daar gaat het eigenlijk over) te laten beschrijven in een toetsmatrix. Zo’n toetsmatrix wordt in de BKO/UTQ module over toetsen op de TUD gebruikt en dit geeft docenten vaak veel inzicht in de complete opzet van een module. En vooral of alle elementen (leerdoelen, werkvormen en toetsing) goed op elkaar afgestemd zijn.
Eens kijken of (een deel van) de cursus ingezet kan worden bij de Bachelor van TBM of bij het net opgestarte project bij 3ME over ‘blended maken’ van het schakelprogramma.

Helaas kwam ik er verder niet goed achter hoe Chris Evans (University of Warwick) ‘Classroom in the Cloud’ er nu eigenlijk uitzag. Wel dat studenten de online sessies een ontzettend leuke en intensieve werkvorm vonden. Maar behalve dan dat er zo goed samengewerkt werd met IBM, was de vormgeving van het online samenwerking aan het einde van de presentatie voor mij en vele anderen nog steeds verborgen achter de wolken. Jammer. Maar misschien kom ik er nog achter; ik heb hem achteraf gevraagd om de opzet van zijn online webconferences en opdrachten. Wordt (hopelijk) vervolgd.
Wel werd ik getriggerd door het begrip ‘gamification’ van Evans. Oftewel elementen uit gaming gebruiken om het onderwijs voor studenten aantrekkelijker te maken. Een simpel voorbeeld is het toevoegen van een ranglijst voor student met de beste vragen tijdens een vak. Of het beschikbaar maken van extra informatie na het behalen van een bepaalde score op een toets.

Op dag 2 was ik bij Elevate; een online academy. Want ook UMCU, HU en UU bieden sinds september online cursussen voor internationale professionals in de zorg aan via een eigen platform. Ik was erg gecharmeerd van de heldere vormgeving en didactisch goed opgezette cursussen in Moodle. Volgens Renee Filius (UMCU) zou dit ook mogelijk zijn in Blackboard, dus dit is een uitdaging die we bij het Online Distance Learning project aan zullen gaan met E-learning Support!

John Campbell van het Signals project (bekend in de Learning Analytics wereld) gaf als belangrijkste boodschap aan: Keep it simple! en Start with what you have. Om effectieve feedback te geven over de voortgang van een student in een cursus hoef je niet 200 variabelen uit vele datasets samen te voegen. Zij stellen op basis van zo’n 20 variabelen een stoplicht samen. En met veel effect. De Graduation Rate na 5 jaar is bij ‘geen Signals’ 61% en bij ‘minimaal 1 Signals course’ 74%. Imposant resultaat. De docent kan kiezen of hij Signals inzet en ‘drukt op de knop’ om de stoplichtscore opnieuw te laten berekenen op de momenten die hij zinvol acht. YouTube Preview Image

Wat me zeker ook bijgebleven is, zijn de enthousiaste discussies en het sparren met de aanwezige TUD-collega’s tussen de sessies. De passie spatte er van af! En dat is iets om te koesteren volgens mij.
Zie ook de blog van Willem van Valkenburg over de bijdragen van TUD aan de OWD2012.

Be Sociable, Share!

    Leave a Reply

    © 2011 TU Delft